Kek Mama geeft moeders de waardering die zij verdienen

Een van de kwetsbaarste onderwerpen voor vrouwen is het moederschap. Hoe mooi het moederschap ook is, het gaat bij veel vrouwen gepaard met veel onzekerheid. Kritiek van andere moeders op de keuzes die jij maakt in het moederschap kan hard aankomen. Ondanks dit gegeven is momshaming aan de orde van de dag. Op het schoolplein, in de supermarkt, zelfs onder vriendinnen, maar vooral online. Bij Kek Mama willen we met de positieve tegenhanger Mombracing moeders bewust maken van dit fenomeen en stimuleren om elkaar als moeders juist te supporten in plaats van te bekritiseren. geeft moeders waardering

Maart 2023 stond volledig in het teken van Mombracing, hét belangrijke initiatief van Kek Mama om het fenomeen momshaming tegen te gaan. Mombracing wordt al 3 jaar groots onder de aandacht gebracht door Kek Mama, zowel online als offline. Voorafgaand aan de mombracing maand wordt de jaarlijkse Mombracing enquête gehouden, zo ook dit jaar. Schokkend genoeg bleek dat maar liefst 87% van de moeders in Nederland nog altijd te maken heeft met momshaming. Daarom werd ook dit jaar veel aandacht geschonken aan het maatschappelijk thema “mombracing”.

Mombracing enquête

Voorafgaand aan de mombracing maand werden moeders ondervraagd over hun ervaringen met momshaming. Een paar belangrijke resultaten uit de enquête:

  • 87% heeft weleens te maken met momshaming: kritiek op de wijze waarop je het moederschap aanpakt.
  • 10% van hen krijgt zelfs wekelijks kritiek van vriendinnen, collega’s, schoolpleinmoeders of hun (schoon)moeder.
  • 92% vindt dat moeders elkaar moeten ondersteunen in plaats van bekritiseren.
  • 64% komt voor de ander op als ze merkt dat diegene onder vuur ligt in het openbaar of op sociale media.
  • Bijna 70% vindt dat het geven van je mening een andere moeder niet helpt.

 

Kek Mama online

Met in totaal meer dan 20 online artikelen op KekMama.nl brachten we het mooie thema onder de aandacht bij meer dan 87.000 moeders. In de artikelen kwamen prachtige initiatieven en boodschappen aan bod. Zoals het verhaal van Raquel die elke dag voor haar buurvrouw kookt en goede vriendinnen Kirsten Schilder en Kim Kötter die elkaar complimenten geven tot het aansnijden van controversiële onderwerpen als het omkopen van je kinderen, je kind genderneutraal opvoeden en unschooling

Deze online artikelen werden samen met sterke quotes online doorgeplaatst waarmee we meer dan 2 miljoen moeders bereikten. Het onderwerp is belangrijk en maakt de tongen los, bleek ook uit de honderden Facebook reacties op het artikel: ‘De moeders op het schoolplein noemen me de moedermaffia’. Medemoeders zijn het zowel met haar eens als oneens.

‘Ik word er al moe van als ik het lees. Suus, lieverd, leer het allemaal een beetje los te laten graag.’

 

‘Nou Suus. Ik geef je een hand. Ik ben net als jij. Streng (duidelijk, eerlijk en zorgzaam. ) Geen gesodemieter maar ze moeten gewoon luisteren. Je doet het hartstikke goed. Niets mis mee.’

 geeft moeders waardering

 

Kek Mama print

Op de cover van de Kek Mama mombracing editie stonden de vriendinnen Kirsten Schilder en Kim Kötter. De twee vertelden in een openhartig interview ins- en outs over hun vriendschap en hoe zij er voor elkaar zijn in moeilijke periodes, zoals het einde van Nick en Simon. Waar zij altijd voor elkaar klaarstaan en elkaar steunen, is dat op social media wel eens anders. Kim: “Soms gooien mensen uitspraken over je kinderen of over jou over de schutting waardoor het voelt alsof je keel wordt dichtgeknepen – dat beschadigt een mens best een beetje.” Hoog tijd dus voor een tegengeluid met onze Mombracing campagne.

Naast het mooie interview met de twee dames schitterden Shary-An, Nina Pierson, LavieSanne en hoofdredacteur Jannine Berkelaar in de fotoreportage van het blad. Alle vrouwen werden met een andere heel belangrijke vrouw in hun leven geportretteerd. Tijdens de shoot gaven zij complimenten aan elkaar, recht uit het hart. Met als resultaat: prachtige emotionele momenten waar er even pure aandacht was voor elkaar. Van deze mooie momenten zijn video’s gemaakt die online samen meer dan 45.000 mensen heeft bereikt.

Mombracing initiatieven

Moeders op straat werden door Kek Mama verrast met een onverwacht compliment en een cadeautje. Alle moeders die we op straat tegenkwamen, gaven we een persoonlijk compliment, passend bij haar. Daarna kreeg ze een ‘alles is een fase’ tas met daarin de mombracing editie van Kek Mama. De reacties hierop waren hartverwarmend.

Daarnaast stond Kek Mama op de Negenmaandenbeurs. Hét evenement waar je als (aanstaande) ouder alles vindt voor je zwangerschap en baby. Op de Negenmaandenbeurs werd door Kek Mama de connectie aan gegaan met de bezoekers. De bezoekers die langs de Kek Mama stand kwamen werd uitgelegd wat mombracing inhoudt. Ze kregen een persoonlijk complimentje én een Kek Mama kaartje mee met daarop de quote: Hé (bijna) supermom, je doet het goed!. Dit kaartje konden zij zelf houden of aan een medemoeder geven die dit compliment kon gebruiken. Een effectief moment om (aanstaande) ouders bewust te maken van dit maatschappelijke thema.

Alles bij elkaar opgeteld hebben we een succesvolle mombracing campagne neergezet. Natuurlijk hopen wij dat door onze acties het percentage moeders dat te maken heeft met momshaming steeds verder afneemt in de toekomst. De mombracing campagne is pas echt geslaagd wanneer moeders elkaar gaan helpen in plaats van onderuit te halen. Daarom zullen wij mombracing elk jaar uitdragen aan alle moeders van Nederland. Wil jij ook onderdeel worden van dit prachtige initiatief? Mail ons, dan bekijken we samen de mogelijkheden!

geeft moeders waardering

Wil jij ook 3 miljoen jonge gezinnen bereiken?

Wij verbinden jouw merk