Branded content: dé manier om de connectie aan te gaan met je doelgroep

Branded content is een vorm van reclame die perfect aansluit bij de stijl van het medium waarop het verschijnt. De inhoud en opmaak is niet te onderscheiden van de redactionele content. Betalende content wordt zo natuurlijk opgenomen tussen de redactionele content, dat de bezoeker het ervaart als ‘gewone’ content. Dit is in het voordeel van de adverteerder, de bezoeker én het medium. Hoe schrijf je goede branded content en wat zijn de voordelen? Onze Mamaplaats redacteur Marte Oostenveld vertelt je hier meer over.

Hoe schrijf je branded content?

Voordat je begint met schrijven van een artikel, is het belangrijk dat je de doelgroep die je wil bereiken goed kent. Waar worden ze blij van? Waar hebben ze een hekel aan? Maar ook heel belangrijk: wat speelt er op dit moment? Mensen gaan aan op content die inspeelt op de actualiteit. Doe je onderzoek.

Vervolgens ga je op zoek naar de connectie tussen de doelgroep en de adverteerder. Bouw daar een interessant, uniek verhaal omheen. Mensen zijn sociale wezens en houden ervan om ervaringen van andere mensen te lezen. Wij zetten daarom vaak één van onze mom-influencers in om een verhaal persoonlijk en boeiend te maken.

Zodra je dat hebt gedaan, moet je ervoor zorgen dat de opmaak en tone of voice nauw aansluit bij de website/tijdschrift/platform waarin het verschijnt. Gebruik een pakkende titel en afbeelding om er net wat meer uit te springen.

Tot slot: gebruik betrouwbare bronnen. Dit is niet alleen belangrijk wanneer je native content schrijft, maar bij alle content die je schrijft. Haal je informatie bij deskundigen en betrouwbare externe websites.

Door je aan bovenstaande punten te houden, maak je content die ertoe doet. Je voorkomt hiermee dat de lezer zich ‘misleid’ voelt als blijkt dat het artikel gesponsord is. De content draagt daadwerkelijk iets bij. Goed voor je merkreputatie en dus een win-win!

Waarom werkt branded content?

We leven in een wereld waarin we plat worden gegooid met content. Zie daar als adverteerder maar eens uit te springen. Branded content zorgt ervoor dat je opvalt. Het sluit aan bij de behoefte van de doelgroep en heeft een aantrekkelijk verhaal. Juist doordat het natuurlijk aanvoelt, krijgt een artikel meer aandacht.

Daarnaast heeft branded content een hogere engagement. Lezers voelen zich oprecht betrokken bij de content. Ze blijven langer hangen en zijn sneller geneigd te interacteren.

Best practice: Monuta 

Monuta verzorgt uitvaarten en sluit hiervoor verzekeringen af. Een onderwerp waar je niet graag bij stil staat, maar wat wel belangrijk is om goed te regelen. Monuta vroeg ons om op een ‘positieve’ manier aandacht te geven aan onderwerpen die met leven en dood te maken hebben en dit te koppelen aan hun expertise en verzekeringen.

Aan de hand van echte verhalen van influencers en branded content geschreven door de redactie van Mamaplaats werd het verhaal van Monuta gedeeld met de doelgroep. Hieronder een paar prachtig geschreven artikelen voor Monuta.

Zo kort en toch voor altijd

Waarom een uitvaartverzekering steun kan bieden

Heb jij nagedacht over een voogd voor je kinderen?

Branded content voor jou

Met alle expertise van de redacties Mamaplaats, Kek Mama, Mama Magazine, Me-to-We en baby op komst kunnen wij ook voor jou branded content realiseren. Wil je meer weten? Neem contact op met: sales@familyblend

Artikel geschreven door Marte Oostenveld, content redacteur Mamaplaats

Wil jij ook 3 miljoen jonge gezinnen bereiken?

Wij verbinden jouw merk