Familyblend de grootste met 22 miljoen pageviews per maand

Inmiddels ben ik twee jaar Managing Director van familyblend. Na 10 prachtige jaren bij GroupM werd het twee jaar geleden tijd voor wat anders. En wat anders kreeg ik! Wauw, wat hebben we al veel meegemaakt en gedaan. Wie had kunnen dromen dat we twee jaar later verdubbeld zijn in omzet, mensen en diensten. Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om samen met het team blije jonge gezinnen, blije klanten en blije collega’s te hebben.

 

Wij gidsen ouders naar een betere generatie

Een mooi gezegde is ‘zoals verwacht loopt alles anders’ en dat hebben we geweten. Des te trotser ben ik op hoe dicht we zijn gekomen bij de ambitie die we twee jaar geleden hebben opgeschreven voor familyblend. Wij zijn nu dé specialist op het gebied van communiceren met ouders. Wij hebben kritische massa in media bereik, data voor de juiste inzichten en segmentatie en leveren mooie en relevante creatie om campagnes echt impactvol te maken. De customer journey staat centraal bij ons: onze adverteerders kunnen elke (sub)doelgroep bereiken met een sterke boodschap. Met trots kan ik zeggen dat familyblend met 22 miljoen pageviews per maand op onze titels de grootste is! En dan tel ik het bereik van onze affiliates en mommy-influencers niet mee.

Daarnaast ben ik erg trots op onze nieuwe missie ‘Wij gidsen ouders naar een betere generatie’. 70% van alle content die wij aan moeders laten zien, helpt bij het maken van betere keuzes. Zo dragen wij bij aan een betere wereld. Wij gaan het gesprek aan met onze adverteerders en zien daarbij dat commerciële campagnes die bijdragen aan een betere generatie ook nog eens betere campagne resultaten hebben.

Grand Prix Branded Content Award

Dat zie je goed terug in een campagne zoals ‘schermtijd’ voor KPN. Samen met KPN deden we onderzoek naar schermtijd van kinderen en spraken experts over wat oké is en wat niet met betrekking tot kinderen en schermtijd. De uitkomst gaf ons informatie die ouders helpt beslissingen te nemen over hoe lang hun kinderen achter het scherm zitten, wat ze kijken en wat de risico’s zijn. We haalden daarmee organisch enorm veel bereik. Online maakte het de tongen los en meer dan 200 moeders namen spontaan deel aan een discussie onder de social campagne die onderdeel was van het marketingplan. Samen met KPN maakten we een mini-special die meegezonden werd met onze glossy Kek Mama. KPN ging nog verder en verspreidde de special ook gratis via haar eigen winkels. Deze campagne werd terecht bekroond met een Grand Prix Branded Content Award.

Eerlijke prijzen voor zowel influencers als klanten

De continue drive om het elke dag een klein beetje beter te doen is voor mij belangrijk. Dit doen we als specialisten, door onszelf continu te ontwikkelen. Dit doen we niet alleen voor onszelf, maar ook voor onze adverteerders en alle lezers van Kek Mama, Mamaplaats, Baby op Komst, Me-to-We en Mama Magazine door ze te inspireren en herkenning te bieden. Ons grote onderscheid is onze mensen, of zoals we dat hier noemen onze ‘family’.

Naast het feit dat wij onze lezers graag inspireren en herkenning willen bieden vinden we het belangrijk om data gedreven beslissingen te maken. Het influencer team heeft bijvoorbeeld met een data gedreven aanpak de ‘true reach’ methode ontwikkeld om eerlijke vergoedingen voor influencers te kunnen vaststellen. Met data van honderden campagnes kunnen ze op basis van bereik, engagement, kwaliteit van de gemaakte content en autoriteit van de influencer tot de juiste vergoeding komen. Dit haalt een hoop subjectiviteit uit de onderhandelingen die we doen voor onze klanten. Daarnaast levert het een eerlijke prijs op voor influencers die echt waarde toevoegen, dat hoeft namelijk niet altijd de bekendste te zijn, weten wij inmiddels uit al deze data.

De kracht van een authentieke boodschap

Na een periode van bouwen gaan we nu een fase in van optimalisatie. We willen nog meer investeren in data om met de juiste inzichten te werken aan de media plannen en strategieën voor onze adverteerders en de mediabureaus waar we mee samenwerken. Met onze ‘familyblend audiences’ weten we de boodschap nog beter af te stemmen op meerdere subdoelgroepen. Tot nu toe hebben wij 40 verschillende moeders kunnen onderscheiden die we gepersonaliseerd kunnen aanspreken. Dat zie direct terug in de resultaten van de campagnes van onze adverteerders.

We hebben dit jaar ook uitgevonden hoe bijzonder sterk goede concepten en een echt authentieke boodschap kunnen werken voor onze adverteerders. Door de boodschap uit de redacties en onze creatieven te laten komen in plaats van de marketingbriefing gaat het organische bereik keer tien en raak je de consument. Ik daag hierbij alle adverteerders uit om de teugels op de briefing te laten vieren en je te laten leiden door de kracht van onze titels.

 

Artikel geschreven door Michel Vreeburg, Managing Director familyblend

Wil jij ook 5 miljoen jonge gezinnen bereiken?

Wij verbinden jouw merk