Dit is de kern
van marketing
Wij van familyblend geloven in verbinding, de kern van marketing!
Verbinding is de kern van alle marketing. Het ontstaat, wanneer een merk en haar doelgroep beiden geven en nemen, elkaar zien en horen, en samen sterker zijn dan alleen.
Maar verbinding ontstaat niet zomaar! Daar is wederzijds vertrouwen voor nodig. En consumenten zijn slim. Ze hebben feilloos in de gaten wanneer een poging tot het winnen van vertrouwen eigenlijk een dekmantel is voor een heel andere ambitie. Bijvoorbeeld om iemand over te halen tot aankoop.
Nee, het winnen van vertrouwen is iets “intermenselijks” en kan alleen tot stand komen vanuit authenticiteit, eerlijkheid en oprechtheid. Om vanuit deze basis te zoeken naar gemeenschappelijkheid. Wat heeft jouw merk met de doelgroep gemeen? Waar raken jullie elkaar? Welke standpunten overlappen? En welke emoties komen hierbij kijken?
Denkfouten
Heel veel jaren zijn marketers bezig geweest met het zoeken naar de heilige graal; een formule die laat zien, waarom een consument iets koopt. De meeste maken hierbij de denkfout, door naar een consument te kijken door de lens van een product. Marketers starten bij de functionaliteiten en voordelen van het product, om vervolgens hele research afdelingen de opdracht te geven om bijpassende wensen en behoeftes bij de consument te zoeken.
Meer recentelijk, in het huidige internet en data tijdperk, zijn marketeers bezig om het consumenten gedrag te kunnen voorspellen. Deze aanpak ziet de consument door een lens van de digitale technologie. Echter, door alleen naar data te kijken, wordt een essentieel stuk over geslagen, ten einde te weten waarom een consument een bepaalde beslissing neemt.
De kern van marketing
Een consument vertoont geen Pavlov reactie op producten of op marketing. En ook zal zij zich niet conformeren aan een laatste digitale innovatie. Maar het is juist “verbinding” en de daarbij behorende emoties, wat de meeste invloed heeft op consumenten gedrag.
De route is helder: Geef de overeenkomsten tussen jouw merk en de doelgroep een hoofdrol. Laat ze shinen in de spotlight. En daag jouw doelgroep uit om in gesprek te gaan over deze overeenkomsten, om meningen te delen, om vragen te stellen, om ervaringen te delen en emoties uit te wisselen.
Zo ontstaat verbinding en wordt jouw merk een vriend, een vertrouwenspersoon en een first-choice van jouw doelgroep.
Artikel geschreven door medeoprichter Marion Buur
De kern van marketing
Zet overeenkomsten in de spotlight
Laat ze shinen
Ga verder met lezen
Affiliate Marketing: Waarom nu?
K.J. Den Hollander