KPN x Familyblend: Digitaal Opvoeden

Het opvoeden van je kinderen in een digitaal tijdperk is voor veel ouders een uitdaging; er is behoefte aan guidelines. Daarom sloegen Familyblend en KPN de handen ineen voor een partnership om het maatschappelijk belangrijke thema Digitaal Opvoeden groots onder de aandacht te brengen bij de doelgroep jonge gezinnen. 

Doelstelling en advies 

De belangrijkste doelstelling van deze samenwerking was het creëren van awareness rondom het thema Digitaal Opvoeden en de doelgroep te voorzien van handige tips en tricks. Daarnaast was het belangrijk om ervoor te zorgen dat de doelgroep weet dat KPN dé kennispartner is op het gebied van Digitaal Opvoeden, en je voor tips en tricks bij hen terecht kan.

Aan de hand van deze doelstellingen is er vanuit Familyblend geadviseerd om te starten met een grootschalig digitaal onderzoek onder de doelgroep rondom het thema digitaal opvoeden.  De insights die hieruit volgden, vormden de basis van de crossmediale inzet die over alle kanalen van Familyblend liep. Middels een branded content serie online en in print, een grote social media campagne én een magazine in de winkels van KPN, hebben we de doelgroep op creatieve manier weten te bereiken.

Verloop van de campagne

De campagne is gestart met de hiervoor genoemde enquête die door de doelgroep is ingevuld. Dat het onderwerp Digitaal Opvoeden leeft bleek wel uit de respons van onze enquête. Via de content platforms Mamaplaats en Kek Mama hebben ruim 600 jonge gezinnen de enquête ingevuld. De deelnemende moeders gaven bijna unaniem (96%) aan dat ze hun kind graag digiwijs willen opvoeden. De overgrote meerderheid, maar liefst 84%, mag elke dag op een scherm. “Dit is nu eenmaal de toekomst.” Maar… “het gaat gepaard met risico’s”. Hoe ga je hier als ouders nu goed mee om? En hoe doen andere ouders dat? Dit vraagstuk hebben we bij Familyblend omvat in een relevante, herkenbare  crossmediale campagne met hier en daar een knipoog: Digitaal Opvoeden.  

Bovenstaande en vele andere resultaten zijn samengevat in een pakkende online branded content reeks. Zowel Kek Mama als Mamaplaats zien het grote maatschappelijke belang van voldoende kennis bij ouders rondom digitaal opvoeden. Het thema was al in de redactionele content planning geïntegreerd. De campagne met KPN was daarom een natural fit en werd heel natuurlijk opgenomen in het redactionele umfeld. Advies aan KPN was dat alle uitingen binnen de campagne vooral herkenbaar moesten zijn voor ouders van jonge kinderen om impact te kunnen maken.

Mini magazine

Voor het mini magzine  werd een KPN-expert op het gebied van digitaal opvoeden aangehaakt  voor het geven van tips and tricks. Het artikel met de resultaten van de enquête en de tips van de expert verschenen niet alleen in de glossy Kek Mama, maar ook in een speciaal voor KPN ontwikkeld mini magazine volledig gericht op het thema digitaal opvoeden. Speciaal afgestemd op de behoeften van de doelgroep: informatief, herkenbaar en opvallend. Het mini magazine  bevatte naast informatie uit de enquête en tips van de expert ook hilarische schermtijd bekentenissen van moeders en een interview met mommy  influencer Kimberley Kik waarin ze vertelt dat het af en toe best lastig is je kind op de juiste manier digitaal op te voeden. Zij schoot ook de foto voor de cover van het magazine.

Uiteraard kon in het boekje de typische Kek Mama quote niet ontbreken: “Waarom duurt het een half uur voor mijn kind zijn jas aan heeft, maar kan hij in 32 seconden 200 foto’s van mijn telefoon wissen, 3 collega’s bellen en live gaan op Instagram?”

Het mini magazine kwam in 90 winkels van KPN te liggen.

Resultaten van de campagne 

Kwantitatief

  • Enorm bereik van ruim 2 miljoen impressies.
  • Ruim 35.000 QV’s; een signaal dat de doelgroep écht interesse heeft in en behoefte heeft aan digiwijs worden.
  • Hoge betrokkenheid onder de doelgroep: 600 ingevulde enquêtes en engagement op social media. 
  • 9.000 mini magazine verspreid over 90 winkels van KPN.
  • Een NOM-bereik van 133.000 middels Kek Mama magazine

 

Kwalitatief

  • Awareness en branding voor KPN op een belangrijk, maatschappelijk thema die evergreen is.
  • Gerichte traffic naar de KPN-winkels.
  • KPN en Familyblend als dé experts op het gebied van digitaal opvoeden.

Wil jij ook 3 miljoen jonge gezinnen bereiken?

Wij verbinden jouw merk