Persoonlijke marketing? Data is key

Elke marketeer weet inmiddels: een persoonlijk benadering werkt beter dan een algemene. En om mensen persoonlijk te benaderen is het belangrijk dat je data verzamelt. Tot zover niets nieuws. Maar toch horen we nog vaak genoeg dat het inzetten van data nog niet lukt of  ‘op de roadmap’ staat. Hoe begin je met slim inzetten van data om die persoonlijke marketing te bereiken? Bij Familyblend hebben we dit ingericht en hier zijn onze 4 tips.

 

Tip 1: Begin bij het eind

Te vaak beginnen organisaties bij het begin: welke tooling is er nodig om onze marketing te personaliseren en wat kan die tooling allemaal? Bij Familyblend hebben we dit omgedraaid: hoe zien wij  persoonlijke communicatie met onze lezers voor ons en wat moet de tooling dan voor ons kunnen? Hier kwam uit dat het voor onze doelgroep jonge gezinnen belangrijk is om te communiceren op twee hoofdvlakken: levensfase en interesse gebied. Wij weten als geen ander dat een moeder van een baby andere wensen en behoeften heeft dan een moeder van een schoolgaand kind. Daarnaast is simpelweg iedereen anders, dus delen we onze doelgroep ook in op basis van interesses zoals sport, gezondheid, food of fashion.

Tip 2: Plan van aanpak

Je weet inmiddels wat je wilt bereiken, nu nog de vraag hoe. Een lijst met systeemtechnische requirements is achterhaald. Het gaat allemaal om use cases. Welke scenario’s zie je voor je? 

Bij Familyblend was dit een van onze scenario’s: een lezer bezoekt een van onze sites en leest minimaal drie keer een artikel met het label ‘fashion’. Deze lezer kunnen we daarna persoonlijker bereiken door fashion artikelen alleen aan diegene te laten zien op de homepage en in de scroll. Als er van deze user ook email consent is kunnen we een fashion gerelateerde email sturen.

Onze lijst met scenario’s maakte het voor de potentiële leverancier van de tooling veel makkelijker om mee te denken. En hiermee hebben we duidelijke voorwaarden geschept.

Tip 3: Ga live!

Er zijn 100 redenen om niet live te gaan. Niet alles werkt nog naar behoren. Maar werkt het? Doet het wat het moet doen, al is het nog maar het minimale. Ga live! Niets werkt beter dan te testen in de praktijk. Wij hebben gemerkt dat we hierdoor tegen issues aanliepen die we niet hadden kunnen voorzien, maar wel direct hebben opgelost.

 

Tip 4: Zeg het voort

Niet iedereen binnen de organisatie ziet het belang in van een persoonlijke benadering. Daarom: zegt het voort. Pak het moment in bedrijfsmeetings. En laat je resultaten zien. Bij Familyblend kunnen we aantonen dat onze persoonlijk benadering ervoor zorgt dat lezers 51% langer onze artikelen lezen. Vanaf dat moment was iedereen aan boord.

Persoonlijke marketing voor jou

Via ons product Familyblend Audiences benaderen wij onze lezers met een persoonlijke boodschap. Dat kunnen wij ook doen voor jouw merk. Wil je meer weten? Neem contact op met: sales@familyblend

Artikel geschreven door Gerben ten Thij, Head of Data

Wil jij ook 3 miljoen jonge gezinnen bereiken?

Wij verbinden jouw merk