Je doelgroep leren kennen? Dat kan niet zonder data! 

 Als marketeer, content specialist of community manager is het kennen van je doelgroep essentieel. Bij Familyblend zijn wij elke dag bezig met de vraag ‘Wat houdt jonge gezinnen bezig’? We willen onze content namelijk goed afstemmen op de bezoekers van onze community (Mamaplaats en Kek Mama). De volgende stap die we daarin nemen ligt op het gebied van data; onmisbaar als je wilt weten wat de interesses van je doelgroep zijn. Maar, ook onmisbaar om je doelgroep betrokken te houden. En dat is wat we graag willen; betrokken bezoekers die blij worden van onze content en weer terugkomen op onze platformen.

Profielopbouw

Het komt neer op de volgende vraag: met wie communiceer ik? Een simpele vraag, maar met een complex antwoord. Deze vraag roept namelijk veel subvragen op, zoals: wat zijn de interesses van de bezoeker? Hoe weet ik die interesses? En, voor jonge gezinnen heel belangrijk, in welke fase zit de bezoeker?

Om te weten met wie je communiceert, is het dus belangrijk om een profiel van je bezoeker op te bouwen. Bij Familyblend bestaat dat profiel uit 3 onderdelen:

·         Demografische gegevens van de bezoeker (naam, leeftijd, geslacht, locatie, inkomen);

·         Interesses van de bezoeker (bijvoorbeeld: mode, gezondheid, relatie, sportiviteit, celebrities & entertainment);

·         Gezinsfase (zwanger worden, zwanger zijn, aantal kinderen, leeftijd kinderen, relatiestatus).

Hoe komen we aan deze data? 

Om een zo compleet mogelijk profiel op te bouwen, gaan we op verschillende manieren te werk. Ten eerste vragen we het aan onze bezoekers zelf. Denk hierbij aan: naam, e-mailadres, leeftijd, geslacht en eventueel de gezinsfase. We weten dat onze bezoekers geen lange lijsten willen invullen. Daarom vangen we ook data op andere plekken in onze community.

Bij Familyblend vinden we het belangrijk dat we transparant communiceren met onze bezoekers. Dit betekent dat we volgens de AVG-wetgeving toestemming vragen voor het afvangen van data en dat we duidelijk laten weten waarom we dit doen.

Belangrijk is dat we van onze bezoekers weten welke content ze lezen. Dit meten we in onze e-mails en op onze websites. De combinatie van zelf ingevulde data en artikelen die een bezoeker leest, zorgt voor de opbouw van een profiel. 

Tags

Door slimme ‘tags’ aan onze content te hangen, kunnen we de interesses van de bezoeker achterhalen. Lees je veel content over kleding? Dan ben je vast geïnteresseerd in onze content over de nieuwe zomertrends. Lees je vaker over sportiviteit? Dan vind je het vast ook leuk om ons artikel over buitensporten te lezen. Heb je aangegeven dat je zwanger bent en lees je veel over gezondheid? Dan hebben wij een goed artikel met tips over voeding tijdens je zwangerschap. De combinatie van gelezen artikelen zegt ons dus meer over waar de interesses van een bezoeker liggen. En hoe meer iemand leest, hoe voller het profiel.

Geen waste, blije bezoekers

Hoe beter de opbouw van het profiel is, des te beter kunnen wij onze content afstemmen op de bezoeker. Naast content kunnen we dat ook doen met advertenties. Zo kunnen we relevante advertenties aan onze bezoekers tonen en de ‘waste’ tot een minimum beperken. Bij Familyblend geloven we dat bezoekers het prima vinden om advertenties te zien, als ze maar relevant zijn.

Miljoenen jonge gezinnen

In de community van Familyblend (Mamaplaats en Kek Mama) communiceren we met miljoenen jonge gezinnen. Dat doen we op onze websites, via e-mail en in ons magazine. Onze volgende stap is om onze content af te stemmen op de interesses van al deze gezinnen. Hier hoort een slimme, transparante en gestructureerde datastrategie bij. Daar zetten we bij Familyblend vol op in.

Wil je weten welke doelgroep bij jouw merk of product past? Neem dan contact met ons op.

 

Wil jij ook 3 miljoen jonge gezinnen bereiken?

Wij verbinden jouw merk