Echte verhalen
zijn goud waard

Bart Gresnigt

Echte verhalen zijn goud waard. De laatste tijd wint branded content aan populariteit en het wordt steeds vaker ingezet als bewezen marketingtool. Veelal maakt het een vast onderdeel uit van de mediamix. Tijd voor een recap!

WAT IS BRANDED CONTENT?

Branded content is een contentvorm, waarbij een merkboodschap is
verweven in een stuk content (tekst, audio of video) van de publisher. De content voegt extra waarde toe aan de merkboodschap in de vorm van informatie of vermaak. In tegenstelling tot ads, staat bij branded content de commerciële boodschap niet centraal. Zo ervaart de consument de commerciële boodschap als meer subtiel en zal deze beter gewaardeerd worden. Bij branded content is het de kunst om de balans te vinden tussen een effectieve commerciële boodschap in combinatie met waardevolle content voor de ontvanger. Het gebruiken van echte echte verhalen is dus erg belangrijk.

SUCCES VAN BRANDED CONTENT

Voor goede branded content heb je drie basis ingrediënten nodig:

  1. De content is kwalitatief
  2. De content speelt in op behoeften
  3. De content neemt lezer mee in een verhaal, zonder met de deur in huis te vallen.
Kwaliteit

Om branded content succesvol in te zetten is het van groot belang dat de inhoud authentiek en eerlijk is en past bij de tone-of-voice van het platform, het umfeld waar de content wordt geplaatst. De lezers moeten voelen dat de content niet te veel afwijkt van redactionele content en evenveel nieuwswaarde of vermaak levert. Daarnaast moet de content echt wat bijdragen. Het moet bijvoorbeeld nuttige informatie bevatten, inspireren of enthousiasmeren.

Behoefte

Wanneer de ontvanger iets aan de content heeft, zal diegene het sneller in zich opnemen. Kijk dus goed naar wat de doelgroep interessant, belangrijk, grappig of inspirerend vindt en bedenk dan een creatieve link met jouw merk. Een mooi voorbeeld van iemand die hier veel van afweet, is Robert Cialdini. Hij vertelt in zijn beroemde boek “Influence” over de belangrijke invloed van wederkerigheid. Wanneer je namelijk iets nuttigs weggeeft, is de kans groot dat je ook iets terug kan vragen. Ook uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken, dat branded content die waarde toevoegt voor de ontvanger, de merk attitude (het gevoel want iemand heeft bij een merk) positief beïnvloed.

Subtiel

Maar hoe pak je dat aan? Te snel ter zake komen is killing. De consument heeft feilloos door wanneer het helemaal geen nuttige content is, maar een merk die iets van je wil. Een push strategie met een duidelijke call-to-action werkt bij branded content niet, voorwaarde is een duidelijke pull strategie met een vrijblijvende call-to-action. Het is voor veel marketeers, met harde salestargets, lastig om dit los te laten. Je wilt tenslotte waarde voor het geïnvesteerde marketing budget. Je wilt vooral je merk laten groeien en niet vrijblijvend content verspreiden. Begrijpelijk! Maar als je daarentegen op lange termijn consequent en continu waarde blijft leveren middels goede content, zal de consument zich meer en meer verbonden voelen met het merk. Zogezegd een “friend of the brand” en dat is het waardevolle resultaat van een goede branded content campagne!

Een voorbeeld

Een goed voorbeeld is ING, zij delen consequent waardevolle content over zakgeld, waardoor zij bij wijze van spreken het onderwerp zakgeld claimen als autoriteit. Zo doet ook het muesli merk Quaker dat. Zij adviseren de consument consequent in de breedte over een gezond ontbijt. Zo claimen zij dit thema en tonen zij hun expertise.

 The Recap:

Kortom, profiteer van deze succesvolle marketing tool, maar doe het wel goed. Maak branded content zo authentiek mogelijk en maak het passend bij de stijl van het platform. Laat je dus adviseren door de publisher. Verwerk de commerciële boodschap op een subtiele, ondergeschikte wijze. Zorg dat je waarde biedt die voldoet aan een behoefte van je doelgroep. Durf de commerciële focus iets te laten vieren en vertrouw op het lange termijn effect van de inzet van branded content.

HOE PAKT FAMILYBLEND DIT AAN?

FamilyBlend heeft zich de afgelopen 14 jaar volledig gespecialiseerd in branded content gericht op gezinnen. Door deze jarenlange ervaring weten wij exact jouw boodschap te transformeren naar echte verhalen met een gouden randje.

Een sterk voorbeeld hiervan is de campagne van verzekeringsmaatschappij Monuta. In deze campagne is het gevoelige onderwerp “overlijden en verzekeren” in waardevolle content uitingen geplaatst, waarin ouders zich echt herkenden. Zij voelden zich verbonden met de onderwerpen en daardoor verbonden met het merk.

Wat is jouw verhaal? FamilyBlend laat je graag zien hoe wij deze transformeren naar een succesvolle branded content campagne.

Let’s Talk!

De kracht van branded content, ontstaat wanneer een consument een positieve associatie heeft tussen een onderwerp en het merk.

Ga verder met lezen

Wil jij ook 3 miljoen jonge gezinnen bereiken?

Wij verbinden jouw merk