Influencer inzet X
conversie = highscore

Sophie Marcolina

Familyblend heeft een gouden constructie in handen: pure content gecreëerd door influencers, voorzien van een scherpe call to action, zorgt voor succes op bereiksvlak + genereren van sales. Win-win.

Graag delen we de ‘blend’ met je, onze visie en enkele relevante voorbeelden. We werken bij Familyblend in 3 fases: adviseren, verbinden en optimaliseren.

1: Adviseren

Focus bij deze constructie ligt bij een goede, stevige basis. Het product of merk moet bij de influencer passen en dit moet onderbouwd zijn. 

Bijvoorbeeld:

  • ik ben al een fan en gebruik het product al;
  • ik ben benieuwd naar het product en het sluit aan bij mijn gezin/lifeslyle;
  • ik gebruik product x en kan dit vergelijken met dit merk;
  • ik heb nog nooit hiervan gehoord maar denk dat het past omdat…

Binnen de influencer database (700+) wordt een campagneoproep gedaan en hieruit volgt een mooie lijst met aanmeldingen. Hier overheen gaat een screening vanuit projectmanagament, met een eisenlijstje vanuit de klant, en team influencer voor engagement ratio’s en de kwaliteit van interacties. Net zo lang totdat er vanuit Familyblend een uiteindelijke, passende selectie gevormd is. De klant kiest hier een aantal uit en de basis voor een succesvolle campagne is gelegd.

 

2: Verbinden: briefen, controleren, bijschaven, exposure geven

Nu start het werk achter de schermen: briefings opmaken, planningen vullen en contracten inrichten. Alle influencers worden individueel benaderd en de highlights van de campagne worden doorgenomen.

Influencers gaan aan de slag met het maken van de content en stemmen deze tussentijds af met redactie en projectmanagement. Hier worden spellingscontroles, correctierondes en optimalisatiepunten aangepakt. Uiteindelijke preview krijgt de klant te zien en na akkoord volgt livegang. Ook hierin begeleiden we de influencers. Samen ontdekken we bijvoorbeeld welk moment voor jouw achterban het best werkt om een groot bereik te krijgen en veel interactie.

Om het vliegwiel echt te laten draaien wordt ons platform Mamaplaats (950k uniek verkeer) ingezet. Tools zoals de nieuwsbrief, Instagram, Facebook, homepagebannering en social ads zorgen voor een extra bereik boost.

3: Optimaliseren

Hier pakken we wederom terug op onze database. Nauwkeurig houden we bij welke influencers goed converteren, echte campagnebeelden kunnen schieten, koningin in vloggen zijn of juist een enorm goede tekst kunnen schrijven. Dit in combinatie met de engagement cijfers, volgersgroei en QV’s op Mamaplaats geeft een compleet plaatje. Op deze manier wordt onze database per campagne sterker, maken we het verschil en kan en bij een vervolg- of nieuwe campagne binnen no-time een match gevonden worden.

Uitgelicht: DrDetoxBox

1. Een sapkuur van 3 dagen, om je lichaam te reinigen en er energieker uit te komen. We vroegen binnen het influencer netwerk wie dit wel eens zou willen proberen en DrDetoxBox goed vindt passen bij zichzelf + achterban op socials. Dit resulteerde in >100 aanmeldingen. Team influencer is kritisch door deze selectie gegaan en heeft aan de hand van de engagement ratios en de voorkeuren van de klant een eindselectie van 25 influencers gemaakt. De klant koos hieruit de definitieve 15 influencers en pakketten werden geleverd.

2. Influencer kregen een unieke kortingscode voor de achterban en vrijheid en creativiteit om de campagne in te richten hoe zij dit passend vinden. Uiteraard in overleg met de redactie en er werd continue geoptimaliseerd en aangescherpt.

3. Resultaat: heel gaaf beeld wat DrDetoxBox in haar communicatieuitingen mag gebruiken, echte campagne waardige beelden. Scherpe teksten en vlogs en…
>200 sales!

Vanuit de inzet van 15 influencers hebben dus 200 volgers een sapkuur aangeschaft. Dit leverde als extra bijkomstigheid wederom een golf aan exposure op. De nieuwe klanten die via de influencers geworven zijn hebben namelijk ook flink wat gepost en de boodschap verspreid.

Pixum

Een andere succesvolle campagne is die van Pixum (Fotoafdrukken, boeken- en fotocadeaus). Hierbij is met de inzet van 25 influencers meer dan 500 sales gegenereerd! Bekijk de casus hier.

Conclusie: 1 + 1 = 3

Influencers inzetten om naast bereik ook conversie te genereren is een succes. Wel met een gezonde influencer database, professionele tools&sturing en een mooi merk natuurlijk!

 Join the family – wat kunnen wij voor jou betekenen?

Ga verder met lezen

Wil jij ook 3 miljoen jonge gezinnen bereiken?

Wij verbinden jouw merk