Guts & Gusto: Influencer Impact Campagne

Brand awareness 

Influencer Marketing is sinds enkele jaren een van onze populairste tools. We nemen je graag mee in een zeer succesvolle en recente casus voor een kwalitatief kledingmerk; Guts & Gusto. 

 Voor Guts & Gusto hebben we een speciale Influencer Campagne uitgevoerd; Influencer Impact Campagne. 

Ontstaan influencer netwerk 

Het platform Mamaplaats is de afgelopen jaren sterk gegroeid naar 1 miljoen unieke bezoekers per maand. Mamaplaats is dé blogwebsite waar mama’s kunnen vertellen over alles wat met hun kinderen of gezin te maken heeft. Het is een veilige plek waar moeders elkaar ontmoeten, steunen en inspireren. Sommige blogs vielen op door hun hoogwaardige content. Deze mama-bloggers waren zó goed in het maken van content, dat zij zijn uitgegroeid tot volwaardige influencers binnen ons Mamaplaats influencer netwerk (MP*IN) maar ook daarbuiten op Instagram. 

“We hebben samen met FamilyBlend veel tijd gestoken in naamsbekendheid en sales. Dit pakte ook goed uit. We hadden hoge verwachtingen, maar die zijn zeker uitgekomen.”

 

– Yvon Tibbe, Hoofd Marketing Guts & Gusto.

Influencer Impact Campagne

 Na enkele jaren van succesvolle Influencer Marketing zijn we iets nieuws gaan proberen. Enerzijds zijn we het bereik gaan vergroten. Want wat nou als je niet twee of drie Influencers inzet in een campagne, maar tien, vijftig of zelf honderd? Zou dit beter werken voor awareness of voor een hogere conversie? Volgens het boek How Brands Grow, van Byron Sharp heeft de content frequentie een aanzienlijk effect op de conversie. En aangezien een aantal influencers overlap hebben in volgers, wilden we uitvinden of een groter aantal aan influencers inzetten een positief effect zou hebben op de conversie, en dat bleek zeer succesvol. Er ontstond een buzz around the brand; in dit geval voor Guts & Gusto.

 Anderzijds zijn we gaan kijken naar hoe we we korte termijn effect met influencers konden versterken. Volgens de theorie van Binet & Field is er een wezenlijk verschil tussen lange termijn branding en korte termijn sales activatie. Met branding creëer je groei op de langere termijn en met korte sales activities verdien je het investeringbudget op korte termijn terug. 

 Normaal kies je binnen de tools een lange termijn of korte termijn activatie, maar door unieke kortingscodes te verwerken in de uitingen van onze influencers is het voor het eerst mogelijk om zowel branding als sales te realiseren voor onze adverteerders. Dit gaf ons echt een energie; de nieuwe influencer tool bleek succesvol.

 Briefing

 Voor de campagne van Guts & Gusto is er allereerst een advies gemaakt. Guts & Gusto wilde met influencers werken en sales genereren. Daarnaast waren nieuwe winkels geopend dus het creëren van awareness rondom de openingen was belangrijk. 

Advies 

Het is belangrijk om niet alleen focus te leggen op grote influencers en hun bereik. We leggen meer de focus op de engagement rate van de influencers. Door veel influencers in te zetten die precies die doelgroep bereiken die Guts & Gusto wenst, hebben wij verschillende soorten influencer mommy’s ingezet. Omdat wij de focus op het engagement leggen, en niet op de volgers, gebruiken wij een mix van meerdere grote en kleine influencers die een hoge engagement hebben. Dit engagement meten wij elke maand. Deze grote en kleine influencers maken samen veel bereik, omdat zij ook verschillende groepen mensen bereiken. Ook wisselt dit de content mooi af. 

Onze influencers maken allemaal verschillende soorten content voor ons platform mamaplaats, maar ook voor hun eigen feed. De redactie van Mamaplaats maakt hier van een grote verzamelblog, een “Sponsored Story”, met alle influencer uitingen in één blog. Een Sponsored Story op Mamaplaats zorgt voor nog een extra boost in het bereiken van de doelgroep. 

 Resultaten 

Door een enorme conversie heeft Guts & Gusto haar investering vrijwel meteen terugverdient. De branding tool Influencer Marketing is ingezet. Die heeft in deze campagne gezorgd voor een lange termijn effect op product en propositiebekendheid maar ook voor een korte termijn effect op sales door mooie content gecombineerd met actiegerichte communicatie met unieke kortingscodes.

 “Tijdens de eerste flight hebben we eerst een tweetal testcases gedaan. We kwamen er toen achter dat de eerste flight van de campagne al super effectief was. We zijn super tevreden!”  

 – Yvon Tibbe van Guts & Gusto.  

 Zou jij dit ook met ons willen testen? Dat kan! 

Ook een testcase aanvragen? We hebben een team van ervaren en creatieve consultants. Deel vrijblijvend een briefing en ontvang een advies vanuit passie gecreëerd! 

 

Wil jij ook 3 miljoen jonge gezinnen bereiken?

Wij verbinden jouw merk