Dit is hoe jij viraal kunt gaan

Als marketeer ben je waarschijnlijk bekend met de term ‘viraal gaan’. Dit betekent dat jouw creatieve (online) uiting snel verspreid wordt binnen slechts een paar minuten. Zo is dit onder andere gebeurd bij Tessa Heinhuis, hoofdredacteur van Mama Magazine. We hebben haar gevraagd om haar ervaringen en expertise te delen met jou, zodat ook jij wellicht binnenkort viraal kan gaan.

Wat is viraal gaan?

Viraal gaan is dat je tekst, video of foto rondgaat op het internet en dit in een korte tijd duizenden of zelfs miljoenen mensen bereikt. ‘Viral’ gaan is de laatste tijd steeds populairder en het kan onder andere bedrijven helpen om meer bekendheid te creëren. Op Tiktok en Instagram zie je dat de video’s en Reels vaak duizenden keren wordt bekeken, terwijl iemand bijvoorbeeld maar 600 volgers heeft. Dit betekent dus dat de video terecht is gekomen bij heel veel andere mensen die nog geen volger was van het account. Tessa Heinhuis vertelt ons dat je pas van een viral kunt spreken als je meer dan 100.000 mensen bereikt. ‘Bij een viral bericht komen er ook veel reacties op je content: engagement, zoals dat heet op social media. Ook ben je trending, je hebt een trending topic aangesneden dat veel mensen zien en waar veel mensen hun mening op geven.’

 

Hoe ga je viraal?

Er is geen specifiek stappenplan over hoe je viraal kunt gaan. Je kunt eigenlijk spreken van een beetje geluk hebben. Ook Tessa bevestigt dit. ‘Je kunt het soms willen maar dan lukt het niet, soms is het juist niet je intentie en gebeurt het toch. Ik zou denken dat je met goede onderwerpen bij de goede doelgroep de meeste kans hebt. Wat wil je doelgroep lezen of zien? Wat is een onderwerp dat actueel is en waar discussie over kan ontstaan? Daar schrijf je dan over en dat deel je op zoveel mogelijk platformen waar je actief op bent.’ Om viral te gaan moet je content wel een hoge shareability hebben, dit houdt in dat mensen je content graag willen delen met anderen.

 

Wat zijn de effecten van viraal gaan?

De effecten zijn vaak vrij klein: je bent the talk of the day, maar morgen is dat weer iemand anders. Volgens Tessa kun je wel veel reacties, kritiek en commentaar verwachten. ‘Er zijn altijd mensen die het niet met je eens zijn en die dat ook graag laten horen. Toen mijn columns over fulltime werken als moeder viral gingen werd ik gebeld door de radio, door RTL Nieuws en werd ik ook daar geïnterviewd. Uiteindelijk waait je onderwerp weer over, of je dat nou graag wilt of niet. Dan kun je weer verder denken aan hoe je je volgende viral maakt.’

Toch kunnen de effecten ook vaak groot zijn. Denk bijvoorbeeld aan een (nieuw) product dat helemaal viraal gaat op Tiktok. Iedereen wil het kopen en er ontstaat een nieuwe ‘hype’ of ‘trend’. Voor de bedrijven van deze producten is dit natuurlijk prettig. Maar of je het zomaar lukt… Dat is altijd afwachten.

Kwalitatieve content voor jou

Met alle expertise van de redacties Mamaplaats, Kek Mama, Mama Magazine, Me-to-We en Baby op komst kunnen wij ook voor jou branded content realiseren. Wil je meer weten? Neem contact op met: sales@familyblend

 

Wil jij ook 3 miljoen jonge gezinnen bereiken?

Wij verbinden jouw merk