Back to School Marketing: dé periode om jouw campagne te boosten!

Hoe? Wij geven jou tips.

De back to school periode staat gelijk aan kerst

De Cito-toetsen en eindexamens zitten nog vers in het geheugen, maar die zomervakantie is na twee keer knipperen weer voorbij! We lopen niet op de feiten vooruit: september is de maand waarin alle dagelijkse activiteiten weer op zullen starten na weken van rust, maar in augustus is er tijd om te shoppen. We gaan weer back to school. Deze periode is net als kerst een terugkerende periode waarin mensen meer geld uitgeven en daarom een perfecte kans voor bedrijven in de e-commerce, online marketing en social media om te kunnen vlammen! Waar liggen dé kansen voor back to school marketing? We geven je deze tips mee. 

Een frisse start van het jaar 

De back to school periode kun je écht niet laten liggen. Ouders (en de kids ook) willen namelijk een zo goed mogelijke start van het schooljaar creëren voor hun kind. Voor een frisse, goede start zijn de juiste spullen en tools cruciaal. Tijdens deze periode kun je ouders van jonge kinderen impactvol bereiken door middel van een goede campagne. 

Back to school marketing is meer dan schoolspullen

Denk je bij de back to school periode ook gelijk aan grote stapels schriften, multo mappen en lamy pennen? Er is veel meer dan alleen schoolspullen en wij kijken verder dan onze neus lang is. De back to school periode heeft alles te maken met een nieuwe start. Denk hierbij bijvoorbeeld aan nieuwe kleding, een laptop, iPad, make-up, sportkleding en boeken. 

Buiten de jaarlijkse benodigdheden wordt ook iedereen een jaartje ouder. Zo zullen de kids na de zomer snel uit hun sportkleren zijn gegroeid en de zolen van hun schoenen weer versleten zijn. Even een opfriscursus nodig na 6 weken van rust? Er zijn genoeg online cursussen die daarbij hulp bieden. En misschien is het ook wel tijd voor een nieuwe iPad.

Consumentengedrag: terug naar vrijheid 

Ook niet onbelangrijk: het consumentengedrag verandert met het jaar, zeker na een langdurige lockdown. Buiten alle trends duiken wij ook in de consumentenpsychologie. In combinatie met een frisse start willen creëren, ligt er ook focus op de gezondheid. Mensen willen gezonder leven, dus ligt er meer focus op voeding en lichaamsbeweging. Vrijheid betekent een nieuwe start om alles goed te doen! Na de afschaffing van de grootste coronamaatregelen, stijgt tegelijkertijd het consumentenvertrouwen in Nederland. Deze is in juni volgens het CBS al van -9 naar -3 gegaan. 

Ooit gehoord van de Roaring Twenties vergelijking? Deze voorspelling is al vaker genoemd naar aanloop van het einde van de pandemie. De Roaring Twenties was een periode van vrijheid, massaconsumptie en culturele expressie die ontstond na de sombere jaren na de Eerste Wereldoorlog. Het ziet ernaar uit dat we ook in de eenentwintigste eeuw een vergelijkbare trend gaan zien. Er ontstaat een herontdekking van ‘alles wat even niet kon‘, zoals vakanties, weekendjes weg en niet te vergeten, fysieke retail. 

Ken je de Terror Management Theory? In deze theorie ga je ervan uit dat de menselijke mindset voorzichtiger en gezonder is na een periode van angst of onzekerheid, maar het tegendeel is waar. Dit blijkt ons eigenlijk gevoeliger te maken voor alles wat we niet meer kunnen hebben wanneer we er niet meer zijn, zoals culturele tradities, evenementen, merkproducten en mooie reizen.

Inspiratie gekregen? Wij ook! Bel of mail ons. Wij helpen je graag met je campagne en wij plannen indien gewenst een inspiratiesessie in.

Check onze tariefkaart hier.

Wil jij ook 3 miljoen jonge gezinnen bereiken?

Wij verbinden jouw merk