Affiliate Marketing:
Waarom nu?

K.J. Den Hollander

JULI 2020

We leven in een bijzondere tijd nu. Op de eerste plaats vanwege het effect van Corona op de gezondheid wereldwijd. Daarnaast vanwege de grote economische gevolgen en de aangepaste “anderhalf-meter” samenleving. Corona heeft ook het invloed (gehad) op aankoopgedrag van de consument. Hieronder wil ik kort ingaan op de invloed op het online koopgedrag en belang van online marketing nu.

Om dit in de juiste context te plaatsen is het belangrijk eerst kort tijdsverloop aan te geven en de directe effecten op het gedrag van de consument.

Door Corona winkels dicht

Op 16 maart hield premier Rutte zijn eerste speciale landelijke toespraak. De boodschap was toen in eerste instantie : “Blijf binnen, houdt afstand en ga alleen voor noodzakelijke zaken de deur uit.” We zagen direct al winkels sluiten. Eind maart hadden vermoedelijk al 15.000 tot 20.000 winkels hun deuren tijdelijk gesloten, schat onderzoeksbureau Locatus. Enerzijds, omdat het aantal consumenten in de winkelstraat rap afnam en het openhouden van winkels meer geld kostte dan het opleverde. Zo daalde direct al op 18 maart het aantal passanten in winkelstraten van de grote steden met 60% tov begin maart (bron: NOS). Anderzijds omdat na aankondiging van de intelligente lockdown (23 maart) het ook in veel winkels niet mogelijk was om op gepaste wijze open te blijven.

Verschuiving naar online

Eind april waren de online consumentenbestedingen in non-food zijn sinds de uitbraak met 56% gestegen ten opzicht van vergelijkbare weken in 2019. Deze groei was voor corona 18% ter vergelijk (onderzoek GfK; bron Thuiswinkel). In de supermarkten branche was ook direct een piek in online boodschappen te zien. Belangrijkste reden was dat consumenten de fysieke supermarkt liever meden.

Uit onderzoek van Colliers International blijkt dat de afgelopen periode vier op de tien mensen meer via internet gekocht hebben. Daarbij hebben 260.000 huishoudens voor het eerst online boodschappen gedaan. Vooral babyboomers en generatie X zijn meer online gaan shoppen. Bijna 37 procent van de Nederlanders is van plan om ook in de toekomst meer producten online te bestellen. Bij mensen ouder dan vijftig is dat percentage vergelijkbaar.

Belang van online marketing

Deze corona crisis is een accelerator voor online shoppen geweest. Winkels waren dicht, de consument bleef noodgedwongen thuis waardoor het aandeel online aankopen enorm steeg. Wat in ieder geval duidelijk is dat een deel van de traditionele offline aankopen verschoven zijn naar online aankopen. De consument is nu ook steeds meer gewend aan online shoppen en alle voordelen. Dat is goed nieuws voor webshops/ online shopping portals.

Wat nu dus ook meer van belang is dat de webshop online goed gevonden wordt en grote online aanwezigheid heeft. Hiervoor zijn verschillende tools in te zetten als Search Engine Advertising (SEA,)  Search Engine Optimalisation (SEO), Email Marketing, Social Media, Display, maar zeker ook Affiliate marketing!

Bij inzet van SEA en Social Media er een grote afhankelijkheid is van Google en Facebook. Bij Affiliate Marketing zit je grotendeels “zelf aan de knoppen” en kun je vele publishers sturen/ extra motiveren voor jouw webshop. Daarbij levert affiliate marketing direct omzet op.

Affiliate Marketing = performance 

Affiliate marketing is een goede tool om de marketing mix mee uit te breiden en al helemaal nu de consument meer online aankopen doet. Bij deze vorm van marketing reken je af op direct resultaat. Daarbij weet je van te voren tegen welke ROI je dit inzet. Ook kun je dit kanaal goed inzetten met focus op nieuwe klanten met een bijbehorende strategie. Bij deze marketing vorm is de webshop zichtbaar en aanwezig op vele verschillende platformen. Deze aanwezigheid zorgt ook voor herkenning en versterkt het merk (van de webshop). Affiliate marketing levert dus naast directe performance (omzet) ook branding waarde waar je niet extra voor betaald. Wat wel van belang is dat er een doordachte affiliate marketing strategie is!

De afgelopen maanden was in het affiliate kanaal ook een flinke groei waar te nemen wat enerzijds ook logisch te verklaren is kijkend naar eerdergenoemde. Dit zal weer wat afvlakken maar feit is dat de consument meer online zal shoppen dan voorheen. Dan is het voor shopping portals van groot belang online aanwezig te zijn en de juiste online marketing tools in te zetten.

Er is een tool waarbij je zelf kunt sturen, afrekent op resultaat, alles meetbaar en inzichtelijk is, met een hoge ROI en op honderden verschillende websites jouw webshop kan aanprijzen en simpel op te starten is genaamd : Affiliate Marketing!

De Corona crisis is een accelerator voor de groei van online sales

Ga verder met lezen

Wil jij ook 3 miljoen jonge gezinnen bereiken?

Wij verbinden jouw merk